Guide: Snapchat for bedrifter

I dette innlegget vil vi lære deg hvordan du kan bruke Snapchat som et verktøy for å markedsføre deg og din bedrift. Snapchat er et nyskapende og innovativt sosialt medie, noe som gjenspeiles i brukeropplevelsene. I Snapchat oppleves brukerterskelen lavere for å være personlig og autentisk, enn i sammenlignbare medier som Facebook og Instagram. Den uformelle og direkte måten å kommunisere på gir deg muligheten til å skape en tettere relasjon til dine kunder, og de mange tilleggseffektene gir rom for et lekent og kreativt innhold. Satser du på Snap vil du kunne utforske et stort ubenyttet potensiale til å bygge merkevare, og til å bli bedre kjent med både eksisterende og nye kunder!

snapchat-marketing-1024x535

I følge Tns-Gallup ligger andelen av daglige brukere på Snapchat på totalt 53%, mens dens største brukergruppe er mellom 18-29 år, med hele 86% daglige brukere. Dette gjør Snapchat til en attraktiv markedsføringskanal, spesielt for å nå ut til målgruppen unge voksne. Det er flere veier å gå for å markedsføre seg på Snapchat. Et eksempel er å benytte deg av Ads-annonsevisninger. For å gjøre dette trenger du en snapchat-annonsekonto, eller Snap Ad manager. Annonsene vises i heldekkende format og sidestilles med annet innhold på Snapchat. Det finnes også utallige muligheter for å gi innholdet ditt et kreativt preg med bruk av linser og filter. Snapchat i seg selv er det enkelt å komme i gang med. De har en egen hjemmeside, hvor man blir guidet steg for steg gjennom hele prosessen.

Fordelene med bruk av Ads-annonser er at du kan forhåndsdefinere målgruppen, slik at budskapet treffer rett publikum. Her kan du segmentere mellom 300 målgrupper ut i fra ulike interesser og preferanser som hva de kjøper, ser og hvor de beveger seg. Du får også tilpasset annonseringen ut i fra demografiske hensyn, som alder, plassering, enhetstype, og mer avansert demografi som husholdningens inntekt og eventuelt antall barn i husholdningen. Har bedriften din opparbeidet seg en kundedatabase kan denne samkjøres med Snapchats, for å matche ditt publikum. Du kan også enkelt ekspandere din målgruppe med å bygge videre på det som allerede fungerer i dag. Ved å bruke Snap- Ad managers skaffer du deg også oversikt over visninger og visningstid per bruker, i tillegg til å holde kontroll på kostnadsbildet.

Bilderesultat for snapchat annonse

Illustrasjonsbilde av annonse på Snapchat. 

En annen måte å gå frem for å markedsføre seg er ved å bruke Snapchats orginalformat, Snapchat stories. Hensikten med stories er å legge historier i form av små videosnutter, som spilles av i kronologisk rekkefølge. Storien du legger ut blir synlig i et døgn for alle dine følgere. I storiene kan du på samme måte som i Snap-annonser legge til filter, linser, tegninger og skrift, for å skape et kreativt og artig innhold som vekker interesse og engasjerer. Linser kan gi både annonsene og storiene dine et særpreg. Dette gjøres blant annet ved å velge mellom en mengde forskjellige visuelle effekter som plasseres i bildet eller videoen på ulike måter. Filtrene kan du skreddersy til å gjelde på f.eks et spesielt business event eller på mer permanent basis. Disse dukker da opp når publikum tar bilder på eventet eller når det oppholder seg i nærheten av bedriften din. Her har du en unik mulighet for å få følgere, promotere bedriften og produktet ditt. Et eksempel på en bedrift som har gjort dette er Tine, filtret under ble laget til 17. Mai feiringen i 2017. Dette var første gang at en norsk bedrift laget sitt eget filter, noe som gir oss en pekepinn på at det foreligger et stort ubenyttet markedspotensiale.

Tine sitt filter på 17. Mai. 

Et eksempel på en bedrift som har lykkes svært godt med Snapchat som et markedsføringsverktøy, er Gjensidige. Det er et norsk forsikringsselskap, som tilbyr forsikring til både privatpersoner og bedrifter. Det var dermed et felt som den vanlige ungdommen neppe ville betrakte som nevneverdig spennende eller oppsøkt på egenhånd, noe som gjorde det til et marked med mye ubenyttet potensiale.

Gjensidige tok derfor grep og lyste ut en stilling som ansvarlig for bedriftens sosiale medier, spesielt Snapchat og Instagram. Den dag i dag er det Marie Brudevold som innehar denne stillingen, hvor hovedfokuset er på å informere om blant annet forsikringer, sparing eller lån. Fellesnevneren er at dette blir gjort på måter som tiltrekker oppmerksomhet fra de som vanligvis bruker de nevnte mediene, nemlig ungdommer og unge voksne. Å kombinere informasjon om pensjonssparing med emojis, tegning og humor vil derfor betraktelig øke underholdningsverdien for unge. Under er noen bilder som er eksempler på hvordan Gjensidige har gjort dette.

Skjermdump av Gjensidige sine Snapchatter, lånt fra Marie Brudevold sitt innlegg på prprat.no 

At personen som ble ansatt som ansvarlig for de sosiale mediene også er en anerkjent blogger, vil føre til at flere starter å følge bedriftens Snapchat. Dette er tvilsomt hovedgrunnen til at hun ble ansatt, men er enda en faktor som kan tiltrekke flere unge følgere og som dermed gjør det mulig å nå et større publikum. Dette er eksempelvis grunnen til at vi som skriver denne bloggen ble kjent med Gjensidige sin Snapchat-konto. Forrige uke var hun også gjest hos God Morgen Norge for å fortelle om Snapchat-brukeren og hvordan hun jobber med å lage Snapper. Dette forsterker ytterligere hvor aktuelt det er å lage Snapchat for bedrifter. Hvis du som ansatt i en bedrift skal lage en Snapchat for denne bedriften, kan det dermed være et smart steg å følge andre bedrifter sine Snapchats, da for eksempel Gjensidige sin. Å følge andre og la seg inspirere er en gratis og enkel måte å lære seg hva som er spennende for følgeren å se på. Du blir tross alt selv en følger! Det finnes dog noen nyttige verktøy man kan benytte seg av, som vi nå skal lære deg om.

Tidligere i innlegget ble det gått gjennom Snapchat-effekter som annonser og Snapchat Stories. Gjensidige poster kun ting på Stories, noe vi også vil anbefale deg, da det kan bli betraktet som masete og slitsomt hvis man sender følgerne ting direkte. Denne Storyen vil kun bli liggende ute et døgn før den automatisk slettes, og tiden som teller ned til sletting begynner å gå fra man har lagt ut første Story. Et smart triks kan dermed være å legge ut Stories mens man har på flymodus, slik at man kan vente med å gjøre Snapchattene offentlige til alle er ferdige. Når man først skal i gang med å lage Snapchattene for bedriften, er det flere fallgruver man kan gå i. Den ene er at man publiserer alt for mange Snapchatter, som i tillegg er stappfulle av tekst og dermed kjedelige å følge med på. Hvis man som bedrift først er så heldig å få følgere, vil det bli sett ned på hvis man bombaderer følgeren med Snapchatter, som enten kan føre til at de ikke ser på Storyen din eller så avfølger de deg. Hold det kort og konsist! Det anbefales alltid å tekste budskapet, slik at følgere med hørselsproblemer eller de som ikke ønsker å ha på lyd kan få med seg hva Storyen handler om. Gjør det lett for følgeren å se Storyen til bedriften din!

Det er dog med verktøyene som malepensel, emoji eller klistremerker at man kan gjøre Snapchat Stories virkelig underholdende å følge med for seeren. Under og over kan en se noen eksempler som vi på bloggen har laget for å vise hvordan en kan lage kule og interessante Snapchatter ved hjelp av verktøyene. Det anbefales å ha en enkel og ensfarget bakgrunn på Snappene, det er tross alt teksten som er budskapet. Snapchat er en kreativ lekeplass, og det er kun fantasien som setter grenser for hva en kan tegne og skrive! Det kan anbefales å kjøpe en Touchscreen-penn hvis man planlegger å skrive eller tegne mye for frihand, for å gjøre det enklere.

På to av bildene finner man en Bitmoji, som er en figur man kan lage til Snapchat-kontoen din. I bildeeksempelet er det den private Bitmojien til Ane, men Gjensidige har for eksempel laget en Bitmoji for Vekteren, som er en statue utenfor Gjensidige sitt bygg i Oslo. Denne Bitmojien er dermed noe du kan lage og ha som en gjenganger i forskjellige Snapchatter. Dette fører til at den blir noe som følgeren knytter til bedriften din, og som i tillegg kan gjøre Storyene som publiseres mer underholdende ved at Bitmojien kan lage forskjellige grimaser og gestikuleringer, som sett på bildene ovenfor. Det er også mulig å søke etter forskjellige Emojis eller Bitmojis, som vist nedenfor. Da kan man for eksempel søke på ”happy” eller ”angry”, hvis det skulle være passende følelser å knytte til Snapchatten. Det er også mulig å legge inn en URL til en nettside, hvis man for eksempel skulle ønske å knytte leseren til bedriftens hjemmeside.

Det finnes dermed et hav av muligheter for bedrifter knyttet til Snapchat, hvor man kan informere kunder, annonsere eller følge med på hvordan andre bedrifter markedsfører seg selv. Vi håper at denne guiden har vært til nytte for deg og at du nå er klar for å ta bedriften din til nye høyder! Gjerne kommenter hva bedrift-Snapchatten deres heter i kommentarfeltet, så vi kan følge dere videre. Happy snapping!

Bilde 06.02.2018, 15 56 07

 

Kilder: 

http://prprat.no/2017/10/26/fire-mater-a-bruke-snapchat-pa/

http://www.tns-gallup.no/globalassets/medier/seminarer-og-kundearr/medietrender-2018/1.-rikets-medietilstand-2018—isandvik-kantar-media_final.pdf

https://forbusiness.snapchat.com

http://kampanje.com/markedsforing/2017/05/tine-pynter-pa-17-mai-bildene/

https://www.mediacom.no/2017/02/03/mediacoms-kunder-tester-annonsering-pa-snapchat/

 

 

2 thoughts on “Guide: Snapchat for bedrifter

  1. Veldig bra innlegg! Likte at dere har brukt deres egen Snapchat for å lage bildene, det ga innlegget et morsomt og personlig preg. Gleder meg til å lese mer 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s